Garanti och retur

Alla produkter omfattas av tillverkarens garantiperioder.

Direktiv 1999/44/EG är giltigt i EU-länder, vilket ger minst 24 månaders garantiperiod.
När du lämnar in produkten för garantireparation är det nödvändigt att ha köphandlingen eller ett ifyllt garantikort.
Om produkten skadas före utgången av den angivna garantitiden, utförs garantireparationen kostnadsfritt.


Garantiförpliktelser gäller inte:

  • för defekta ljuskällor;
  • produkten används inte i enlighet med dess avsedda syfte (för kommersiella, produktionsändamål eller utan att uppfylla kraven som anges i bruksanvisningen);
  • eventuell egenreparation har utförts, tätningar är skadade, det finns tecken på att produkten har manipulerats etc.;
  • det finns mekanisk skada på produkthöljet eller andra delar;
  • produkten var felaktigt ansluten till strömkällan eller skadad på grund av alltför höga strömförsörjningsspänningspulser under elektriska installationsarbeten i transformatorstationer, distributionsanläggningar, etc.;
  • produkten är skadad av blixtnedslag, eld, vatten eller andra element, aggressiva ämnen, vätskor, etc.;
  • för produkttillbehör, tillbehör, delar och enheter med begränsad livslängd.

 

Förpackning

Alla kunder rekommenderas att behålla originalförpackningen ifall garantiservice krävs - detta är kravet från vissa tillverkare. Produktens serienummer eller annan viktig information som behövs för identifiering av produkten kan inte tas bort från produkten och förpackningen.

 

Procedur för produktretur

Om det finns skäl till varför den köpta produkten inte är lämplig har köparen rätt att returnera den till säljaren inom 14 kalenderdagar från mottagandet av produkten.

När köparen vägrar att ta emot ej defekta levererade varor måste han betala fraktkostnaderna för att returnera varan till oss.

Den returnerade produkten ska vara oanvänd och i originalförpackning, med undantag för vakuumtransparent förpackning.

Alla fabriksdekaler, inklusive serienumret, måste finnas på produkten och/eller dess förpackning.

Om köparen såldes en icke-livsmedelsprodukt av olämplig kvalitet och säljaren inte diskuterade dess brister med köparen, har köparen rätt att kräva av säljaren:

  • ersätta en produkt av otillräcklig kvalitet med en produkt av lämplig kvalitet;
  • minska priset på produkten i enlighet därmed;
  • inom en rimlig tidsperiod för att kostnadsfritt eliminera produktdefekter;
  • att ersätta kostnaderna för att avlägsna produktens defekter, om säljaren inte tagit bort dem inom skälig tid, har konsumenten själv eller med hjälp av tredje part tagit bort defekterna;
  • ensidigt säga upp försäljningsavtalet och kräva tillbaka pengarna som betalats för produkten.

 

Varorna byts eller returneras på inköpsstället eller på annan plats som säljaren anger, vilket är lämpligt för köparen. Köparen lämnar en skriftlig begäran till säljaren som anger varornas defekter. Till ansökan bifogas ett kassakvitto eller köp-försäljningskvitto, eller annat dokument som bekräftar köp-försäljning av varor från denna säljare och ett garantidokument (om kvalitetsgarantiperioden är satt för de sålda varorna.

Om köparen inte gillar formen, storleken, färgen, modellen eller fullständigheten på den köpta produkten, har han rätt att ersätta den med en motsvarande produkt inom fjorton dagar från försäljningsdagen för icke-livsmedelsprodukter, om inte säljaren har ställa in en längre period.

Om säljaren inte har en produkt som lämpar sig för utbyte, har köparen rätt att returnera produkten till säljaren inom angiven tid och få tillbaka de pengar som betalats för den.

Vid tvist om förändringar i varans utseende eller skada på produkten ska säljaren skriftligen vända sig till Statens livsmedelsinspektion och efter att ha erhållit de skriftliga slutsatserna från denna omedelbart underrätta köparen.